یکشنبه سوم آبان ۱۳۹۴ | 18:17 | ایران بازگو2 -
۱) گام اول
مدیریت مبارزات انتخاباتی و چگونگی انجام تبلیغات انتخاباتی، مباحثی است که در دنیا ادبیات گستردهای دارد. اما بیتوجهی به این مساله در ایران، سبب شده تا با وجود خرجهای هنگفت در ایام انتخابات، شاهد مبارزات انتخاباتی دقیق و هوشمندانهای نباشیم. «دنیای اقتصاد» برای رفع این کاستی مبادرت به انتشار سلسه مقالاتی میکند که از امروز میخوانید.
مبارزات سیاسی و انتخاباتی، راهاندازی ستادهای تبلیغاتی و شیوههای موثر تماس با مردم را چگونه باید هدایت کرد؟
مدیریت مبارزات سیاسی و انتخاباتی، چگونگی راهاندازی، هدایت و مدیریت یک ستاد انتخاباتی، شیوههای موثر و چگونگی انجام تبلیغات انتخاباتی، مباحثی است که ادبیات گسترده ای دارند و کتابها، مقالات و مستندات گوناگونی در این زمینه نگاشته شده است. بهطوری که حداقل بیش از ۳۰ سال از نگارش اولین متون حرفهای در این زمینه میگذرد، اما متاسفانه بهرغم اینکه بسیاری، کشور ما را کشور انتخابات میدانند(هر سال بیش از یک انتخابات سراسری در کشور برگزار میشود) تا به حال کتاب، مقاله یا مستندات علمی یا عملی در این زمینه منتشر نشده است. این امر سبب شده تا با وجود خرجهای هنگفت در ایام انتخابات، شاهد مبارزات انتخاباتی دقیق و هوشمندانهای نباشیم و عملا کاندیداها و ستادهای آنها از مدیریت صحیح ستادهای خود عاجز باشند.
در این راستا و با توجه به نیاز سنجی مخاطبان، روزنامه دنیای اقتصاد در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری، اقدام به چاپ ترجمه کتابی در این زمینه میکند. به نظر میرسد انتشار این سلسله مقالات از چند جهت مفید فایده و مورد نیاز مخاطبان روزنامه باشد. اول آن که بخشی از مخاطبان روزنامه را کاندیداهای انتخاباتی، روسا و کارمندان ستاد آنها و نیز کسانی که قصد دارند در دورههای مختلف انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، شوراها و... نامزد شوند، تشکیل میدهند. گروه دومی که مخاطب این سلسله مقالات هستند، مردم عادی را شامل میشوند که شاهد این رقابتهای انتخاباتی بوده و انتظار بر آن است که این سلسله مقالات بتواند توانایی رمز گشایی شرایط مختلف انتخاباتی و حرکات مختلف نامزدها و حامیان آنها را به خواننده بدهد. همچنین این سلسله مقالات به قاطبه مخاطبان روزنامه این امکان را میدهد تا بتوانند کیفیت مدیریت ستادهای انتخاباتی و نیز سطح مبارزات سیاسی را تشخیص دهند که این امر به نوبه خود میتواند علامت دهی خوبی در راستای نحوه مدیریت کاندیدا و توانایی انجام وظایف مرتبط با منصبی که برای آن مبارزه میکند، به دست دهد.
از دیگر سو، این سلسله مقالات در کل میتواند منجر به شفافتر شدن، علمیتر شدن، بهینه شدن و زیباتر شدن فضای مبارزات انتخاباتی در کشور بینجامد.
مدیریت مبارزات انتخاباتی و چگونگی انجام تبلیغات انتخاباتی، مباحثی است که در دنیا ادبیات گستردهای دارد. اما بیتوجهی به این مساله در ایران، سبب شده تا با وجود خرجهای هنگفت در ایام انتخابات، شاهد مبارزات انتخاباتی دقیق و هوشمندانهای نباشیم. «دنیای اقتصاد» برای رفع این کاستی مبادرت به انتشار سلسه مقالاتی میکند که از امروز میخوانید.
مبارزات سیاسی و انتخاباتی، راهاندازی ستادهای تبلیغاتی و شیوههای موثر تماس با مردم را چگونه باید هدایت کرد؟
مدیریت مبارزات سیاسی و انتخاباتی، چگونگی راهاندازی، هدایت و مدیریت یک ستاد انتخاباتی، شیوههای موثر و چگونگی انجام تبلیغات انتخاباتی، مباحثی است که ادبیات گسترده ای دارند و کتابها، مقالات و مستندات گوناگونی در این زمینه نگاشته شده است. بهطوری که حداقل بیش از ۳۰ سال از نگارش اولین متون حرفهای در این زمینه میگذرد، اما متاسفانه بهرغم اینکه بسیاری، کشور ما را کشور انتخابات میدانند(هر سال بیش از یک انتخابات سراسری در کشور برگزار میشود) تا به حال کتاب، مقاله یا مستندات علمی یا عملی در این زمینه منتشر نشده است. این امر سبب شده تا با وجود خرجهای هنگفت در ایام انتخابات، شاهد مبارزات انتخاباتی دقیق و هوشمندانهای نباشیم و عملا کاندیداها و ستادهای آنها از مدیریت صحیح ستادهای خود عاجز باشند.
در این راستا و با توجه به نیاز سنجی مخاطبان، روزنامه دنیای اقتصاد در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری، اقدام به چاپ ترجمه کتابی در این زمینه میکند. به نظر میرسد انتشار این سلسله مقالات از چند جهت مفید فایده و مورد نیاز مخاطبان روزنامه باشد. اول آن که بخشی از مخاطبان روزنامه را کاندیداهای انتخاباتی، روسا و کارمندان ستاد آنها و نیز کسانی که قصد دارند در دورههای مختلف انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، شوراها و... نامزد شوند، تشکیل میدهند. گروه دومی که مخاطب این سلسله مقالات هستند، مردم عادی را شامل میشوند که شاهد این رقابتهای انتخاباتی بوده و انتظار بر آن است که این سلسله مقالات بتواند توانایی رمز گشایی شرایط مختلف انتخاباتی و حرکات مختلف نامزدها و حامیان آنها را به خواننده بدهد. همچنین این سلسله مقالات به قاطبه مخاطبان روزنامه این امکان را میدهد تا بتوانند کیفیت مدیریت ستادهای انتخاباتی و نیز سطح مبارزات سیاسی را تشخیص دهند که این امر به نوبه خود میتواند علامت دهی خوبی در راستای نحوه مدیریت کاندیدا و توانایی انجام وظایف مرتبط با منصبی که برای آن مبارزه میکند، به دست دهد.
از دیگر سو، این سلسله مقالات در کل میتواند منجر به شفافتر شدن، علمیتر شدن، بهینه شدن و زیباتر شدن فضای مبارزات انتخاباتی در کشور بینجامد.
علی راثی دکترای ژئوپلتیک